Min åsikt om bett

Hej! Karro verkar ju ha koll på roliga inlägg, så jag tror jag tar lite rubriker av henne och gör lite inlägg om det. Nu tänkte jag skriva lite om bett, eftersom att folk verkar bry sig om det väldigt mycket. Jag bryr mig inte så mycket om det. Men dock så kan jag tänka om jag ser typ en häst i världscupen som rids på vanligt tränsbett att det är sjukt gulligt. Typ "åh titta hästen rids med tränsbett, vad gulligt!" men bara för att jag säger så så är det inte på de ryttarna som använder starkare bett att "alltså jag fattar inte hur man kan använda så starkt bett!". Jag tänker så för att jag inte känner hästen alls. Jag tycker at man inte ska döma liksom på folk som använder starka bett på direkten efter att typ ha sett den på banan, för man får ingen inblick på hur hästen är och man känner inte hästen.
 
Det är dock e helt annan sak om någon använder bettet fel. Att man rycker eller är hård i munnen är alla någon gång, man kan inte riktigt säga att man alltid är mjuk för ibland blir det så att man är hårdare. Men oftast kommer man på det. Dock så kan man säga att man rider mjukt, men det är generellt sätt. Man kan vara lika hård och ryckig i munnen med ett tränsbett, som hackamoore, som pessoa. Det är sättet man behandlar hästen och bettet på som avgör. Kortfattat så tycker jag att man avgör helt själv (precis samma åsikt som Karro) vad sin häst ska ha för bett och vad för bett som behövs utifrån behov och personlighet. Men man bör rida mjukt i handen, men alla rycker och kan slita någon gång och man kan ha sina förklaringar för det. T.ex. Prado blir pigg (läs: kan bli explosiv) på tävlingar, då är det väl klart att jag sitter och håller i lite extra hårt för att han inte ska sticka (han har nämligen en tendens att bli "rädd", så om jag inte håller så kan han sticka några meter). Men det är helt hur man rider på det och vad hästen har för behov. 
 
 
Det här är Angelica Augustsson och Mic Mac som vi har sett i världscupen, om någon bara skulle döma på den här bilden så skulle alla säga att hon är hård i handen, hästen trivs inte och hon bara drar i munnen. Visst, om man titta på en bild som är tagen på 1/1000 sekund så skulle nog vem som helst säga det. Men om man har sett henne live eller på tv när hon tävlar skulle jag säga att hon rider så mjukt. Visst, hon har ett skarpare bett men som det ser ut som så behövs det eftersom att Mic Mac är väldigt pigg och hon behöver det bettet för att kunna korta upp han. Men hon rider sjukt mjukt och jag tycker hon rider väldigt bra! 
 
 
Roffe rider däremot med tränsbett på de flesta har jag sett, dock tror jag inte att han gjorde det på Ninja, men det är som sagt gulligt och även fast han har tränsbett så rider han så mjukt, han är nog den ryttare som jag tycker rider mjukaste av allihopa! Det här kanske blev ett väldigt luddigt inlägg, men hoppas ni förstod vad jag menade! :)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0