Åsiktsinlägg - sporrar och spön

Hej! Jag stal ännu en idé från Karro så nu ska jag skriva om sporrar och spön. Okej, så en än gång så är det någonting som folk stör sig på väldigt mycket. Och som jag sa i bett-inlägget så står jag för att ryttaren väljer själva om det behövs eller inte på den hästen den sitter på, dock bara för att man ha det ska man inte vara jätteelak. Man har sporrar och spö för att förstärka hjälperna framåt, och ibland måste man nog ta i lite och kanske säga åt hästen, men det betyder inte att man ska vara elak och inte berömma hästen sen när den gör rätt eller vara lite empatisk med hästen och det kanske kan räcka med det som redan har gjorts. 
 
Jag själv rider väldigt väldigt väldigt sällan med sporrar, jag rider aldrig med sporrar på Prado, aldrig. Och jag har aldrig gjort det heller och känner inget behov av att göra det på han då jag lyckas väldigt bra ett L:B1 program utann spö och sporrar på 73 %. När jag tävlade Magic så hade jag sporrar på tävlingen, för att jag skulle få fram han för jag visste att han kunde "dö" lite på banan. Sen när jag tävlade Simson så hade jag alltid det för att han var en mästare på seghet och att "dö". Men när jag började rida Prado, vilket var nästan precis när han kom vid 4-års ålder och inte kunde någonting, så slutade jag att rida med sporrar helt. Nu rider jag aldrig med sporrar. Dock så hade jag sporrar när jag red Pärla någon lektion för några veckor sedan, och när jag tävlade Magic. Men annars har jag inte gjort det på flera år faktiskt. Jag rider på de flesta hästar med spö, för jag tycker om det mest och med Prado rider jag alltid med spö, men det är inte alls ofta jag använder det. Det kan vara bra att hjälpa han när han är unghäst (han är dock inte så liten längre :( ) att lära han olika hjälper och övningar och det är bra att förstärka skänkeln med. 
 
När jag, någon gång i framtiden, skaffar en ungponny för egen utbildning tänker inte jag ha sporrar på den från början, kanske inte i fortsättning heller med bra grundträning. För när dom i tidig ålder lär sig att gå fram för skänkeln (framåtbjudning är det viktigaste på unghäst) så behövs inte sporrar, det är just det som är på Prado är bra på. Han har fått en jättebra grund i sin utblidning så han har blivit utbildad att han ska fram och därför så rider jag bara han med skänkeln nästan. Kan skriva ett inlägg sen som är om hur Prado är! Som sagt, alla väljer vad de trivs bäst med, jag trivs bäst med spö och Karro tror jag trivs bäst med sporrar, och det som passar hästen bäst. Såklart måste man bete sig rätt med sporrar och spön, därför tycker jag att det är bra att domare säger till om någon spöar sin häst för mycket. Synd att det kanske finns de som spöar på träningar och så också helt utan anledning, vilket är synd och tråkigt! 
 
.
Jag och världens bästa Simson, sommaren 2011. Utan sporrar ;-)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0